Är män korkade?

På SLU har det skrivit en doktorsavhandling som tittat effekter bland annat av fågelkvitter. Till kvinnors stora glädje kan det nu sägas att män, är lite mera pippi.  

”En undersökning visade att fågelkvitter i butikens grönsaksavdelning påverkade mäns vilja att köpa ekologiskt. Utan ljudet av fågelkvitter var männen mindre villiga än kvinnor att köpa ekologiska morötter. Med fågelkvitter blev männen ungefär lika villiga som kvinnorna att köpa ekologiska”

12179255_10153245332940784_261769116_nEn relevant fråga som man ändå måste ställa sig är varför är det skillnader i köpbeteende? Denna bloggen var även själv förvånad över att män är kraftigt under representerad bland läsarna. Denna grundfråga är spännande att gräva djupare i. Har även diskuterat fenomenet med andra som skriver, de ser samma företeelse.

”Forskarna tror att skillnaderna kan bero på att män generellt inte i samma utsträckning anammat ”ekologiskt beteende” som kvinnor, men fågelkvittret kanske fungerar som en katalysator som väcker dem till handling.”

Det är SLU doktoranden  Sara Spendrup har skrivit om exakt är; Climate mitigating information to consumers by food retailers. Hon konstaterar också att just fågelkvitter gör att visa kopplar det samma med  fysiska fåglar i en livsmedelsbutik, vilket är mindre lyckat. Finns det andra ljud som skulle ha liknade effekter utan att associeras med fåglar?

//Ricky Karlsson

//Ricky Karlsson

Gilla och dela. Odlaminmat är lätt att följa på facebook.

Detta är historian om hur matens ursprung blev en viktig fråga i mitt liv. Hur odling blev en naturlig del av livet. Samt hur man går från 3 tomatplantor till hur man odlar rationellt för storfamiljen.

Det här inlägget postades i Matpolitik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera